برخی رهبران حتی پس از مرگ هم الهام‌بخش دیگران هستند، ولی برخی با جذبه و سخنان امیدوارکننده، فقط مدت کوتاهی در اذهان مردم باقی می‌مانند. تا به حال فکر کرده‌اید دلیل این تفاوت چیست؟ سایمون سینک در کتاب با چرا شروع کنید ،  پاسخ پرسش بالا را با استفاده از فرمولی به نام «دایره‌ی طلایی» می‌دهد. او معتقد است که فرمول موفقیت، یعنی دسترسی به منابع مالی و انسانی، به خودی خود کارساز نیست و برای رهبری افراد و سازمان‌ها باید چرایی فرد یا سازمان روشن باشد.

به اعتقاد سایمون سینک ، اگر نمی‌دانید چرا مشتریان تان از شما خرید می‌کنند، احتمالاً کارمندان تان هم نمی‌دانند چرا برای شما کار می‌کنند و در نبود این چرایی، محصول یا خدمات تان حکم کالایی را دارد که هر شرکت دیگری می‌تواند آن را با همان کیفیت و قیمت یا حتی قیمت رقابتی تر عرضه کند. در نتیجه، وارد یک بازای می‌شوید که در نهایت دودش به چشم خودتان می‌رود. چرا که بازی کاهش قیمت و ترفندهای مختلف مانند تخفیف، اهدای جایزه و غیره در کوتاه مدت جواب می‌دهند، ولی تا ابد نمی‌توانند ادامه داشته باشند. وی معتقد است که فقط تولید محصولات باکیفیت و بازاریابی برای آنها ضامن موفقیت نیست و اعتبار و اصالت تان بدون روشن بودن چرایی به دست نمی‌آید.

در کتاب با چرا شروع کنید ، مثال‌هایی از افراد و شرکت‌هایی وجود دارند که کارشان را با چرایی شروع کردند و به موفقیت های بزرگ رسیدند. اگر چرایی تان را بدانید و فقط با خودتان به رقابت بپردازید، می‌توانید در هر عرصه‌ای که هستید یکه تازی کرده و مشتریان و دنبال کنندگان وفاداری برای خودتان پیدا کنید.

 

بیشتر رهبران و مدیران کسب‌وکارها به‌خوبی می‌دانند چطور در کارمندانشان انگیزه ایجاد کنند یا برای مشتریانشان طوری انگیزه‌بخش باشند که محصول یا خدماتشان را بخرند؛ اما آن‌ها نمی‌دانند چگونه تأثیرگذار باشند و تأثیری ماندنی بر مشتریان بگذارند که از آن‌ها مشتری وفادار بسازند؛ به‌طوری‌که با میل و خواست درونی خودشان کاری انجام دهند. رهبران بسیار کمی هستند که موجب شوند فردی به آن‌ها وفادار بماند، نه اینکه صرفا یک یا چند تعامل انجام دهد و برود. بسیار اندک‌اند مدیرانی که به‌ دنبال‌کنندگان و حتی کارکنان خود آن‌قدر انگیزه‌ای قوی دهند که در تمام پستی‌و‌بلندی‌ها همراه کسب‌وکارشان باقی بمانند.

 

«با چرا شروع کنید» کتابی است که نشان می‌دهد رهبران قدرتمند چطور با مطرح‌کردن سؤال درست، دیگران را به عمل وامی‌دارند و الهام‌بخش افراد می‌شوند. ازنظر نویسنده‌ی کتاب، تفاوتی اساسی میان رهبران عادی و انگیزه‌بخش وجود دارد: آن‌ها همواره با چرا شروع می‌کنند، نه با چه‌ چیز. سایمون سینک در کتاب خود با عنوان «با چرا شروع کنید» به مدیران کسب‌وکارها الهام‌بخشی و تأثیرگذاری را می‌آموزد و از دلایل موفقیت رهبران مطرح دنیا مثل استیو جابز سخن می‌گوید. او در سراسر کتاب بر این نکته تأکید می‌کند: «چیزی که مردم می‌خرند، چرایی کار شما است، نه آن کاری که می‌کنید». همچنین توضیح می‌دهد چرا این سؤال واقعا کارساز است و رهبران مشتاق و رؤیاپرداز چطور می‌توانند با پاسخ مناسب به همین پرسش، مسیر کاری موفقی برای خود بسازند.

 

سایمون با این سؤال‌ها شروع می‌کند: «چرا برخی از شرکت‌ها و رهبران موفق‌تر و نوآورتر و پرسودتر از سایر شرکت‌ها و رهبران هستند؟» «چرا تعداد کمی از آن‌ها می‌توانند موفقیت‌های مکرر داشته باشند و چرا فقط معدودی از کسب‌وکارها می‌توانند مشتریان وفادار و همیشگی برای خود بسازند؟»

چرا با چرا شروع کنیم؟

انگیزه‌بخشی آن‌هم با گره‌خوردن به عوامل بیرونی، کار چندان سختی نیست. انگیزه‌دادن به مخاطب برای خرید محصول یا خدمت، روشی است که بیشتر مدیران و رهبران کسب‌وکارها در پیش می‌گیرند، بدون آنکه دقیقا بدانند چرا آن کار را انجام می‌دهند. ممکن است بتوانید با دادن انگیزه به مشتریانتان آن‌ها را به خرید هم وادارید. حتی ممکن است آن‌ها بارها از شما خرید کنند؛ اما وفاداری دائمی و ایجاد مشتری وفادار، موضوعی است که به دلیل مشخصی در درون نیاز دارد. مشتری وفادار درواقع به‌دنبال پاسخ به این پرسش است: «چرا این محصول را ساخته‌اید یا چرا این خدمت را ارائه می‌دهید؟» رهبران عالی کسانی هستند که با الهام‌بخش‌بودن، حسی از هدفمندی یا احساس تعلق را در افراد ایجاد می‌کنند. این رهبران جمعی از دنبال‌کنندگان را برای خود به‌وجود می‌آورند، نه به این دلیل که تحریک می‌شوند؛ بلکه به این دلیل که تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند و با آن کسب‌وکار تعامل می‌کنند.

دایره‌ی طلایی

در کتاب، با مفهومی به‌نام «دایره‌ی طلایی» روبه‌رو می‌شویم. سایمون سینک در پی مطالعات عمیقش دریافت رهبران موفق و تأثیرگذار جهان مسیری متفاوت و کاملا برعکس را در مقایسه با سایر رهبران طی می‌کنند. او به ایده‌ای قدرتمند رسید که نام آن را «دایره‌ی طلایی» گذاشت. دایره‌ی طلایی چهارچوب مفیدی است که سایمون سینک به‌منظور شرح روشش برای رهبران آماده کرده است. در مرکز این دایره «چرا» قرار دارد و دایره‌ی بیرونی دومی «چگونه» است و درنهایت، حلقه‌ی بیرونی به «چه‌ چیز» اختصاص دارد. هر کسب‌وکاری از دایره‌ی بیرونی خبر دارد. می‌تواند محصول و خدمات و صنعت فعالیتش را شرح دهد و رقبایش را می‌شناسد. برخی از کسب‌وکارها دایره‌ی دومی، یعنی چگونگی را هم می‌دانند و می‌توانند درباره ارزش‌ها و تمایزشان با دیگران صحبت کنند؛ اما تنها تعداد اندک‌شماری از کسب‌وکارها هستند که می‌توانند درباره‌ی دایره‌ی درونی شرح دهند و چرایی خود را بیان کنند. آن‌ها اهداف و دلایل و عقایدشان را به‌خوبی می‌دانند. دایره‌ی «چرا» دلیل بودنشان است و این چرا همان دلیلی است که افراد به‌خاطرش کسب‌وکارشان را دنبال می‌کنند.

 

ازآنجاکه دایره‌ی بیرونی، یعنی چه‌ چیز، آسان‌ترین موضوع برای شرح‌دادن است، بیشتر کسب‌وکارها و رهبران با همین دایره شروع می‌کنند. گاهی اوقات آن‌ها به چگونگی انجام کار هم فکر می‌کنند و به آن می‌رسند؛ اما به‌ندرت پیش می‌آید درباره‌ی چرا صحبت کنند و پا به‌درون دایره‌ی مرکزی بگذارند. آن‌ها از بیرون دایره‌ی طلایی به درون حرکت می‌کنند؛ اما سایمون معتقد است این حرکت را با احترام به دایره‌ی طلایی باید از درون به بیرون شروع کرد. با چرا شروع و درباره‌ی چگونگی بحث کنید و با چه‌ چیز کار را به‌پایان ببرید.

مثال شرکت اپل

الگوی خوبی که سایمون سینک درباره‌ی آن در کتابش صحبت می‌کند، اپل است. اگر بخواهیم درباره‌ی چه چیز فکر کنیم، باید بپرسیم اپل چه شرکتی است؟ شرکت الکترونیکی یا طراحی موبایل یا کامپیوتری؟ چطور است که اپل در همه‌ی این صنایع به‌طور جداگانه فعالیت می‌کند؛ اما اپل با چرا شروع کرده است. اپل با چه چیز کارش را شروع نکرد. در اوایل سال ۲۰۰۰، کمپینی راه‌اندازی کرد تا درباره‌ی چرای باارزشی به بحث بنشینند و آن چرا این بود: «متفاوت فکر کن».

در تاریخچه‌ی اپل می‌بینیم این شرکت همواره چالشگر و ابداع‌کننده و انقلابی بوده است. ابتدا با کامپیوترهایش، در صنعت کامپیوتر نوآوری به‌وجود آورد. بعد با iTunes و iPod  همین‌ کار را در صنعت موسیقی انجام داد و درنهایت، با ظهور iPhone  انقلابی در صنعت موبایل ایجاد کرد. او در تمام این مراحل بر چرای خود ایستادگی کرده است؛ یعنی متفاوت فکرکردن. این، دلیل اشتیاق فراوان مشتریانش است. این همان دلیلی است که افراد حاضرند موبایل اپل را با قیمتی گزاف تهیه کنند؛ درحالی‌که جایگزین اندروید هم برای آن در بازار وجود دارد. تمام چیزی که افراد را به اپل وفادار نگه می‌دارد و باعث می‌شود مشتاقانه در صف انتظار ظهور جدیدترین مدل آیفون بایستند، همین است. آن‌ها چرایی اپل را می‌خرند.

 

هماهنگی میان چرا و چگونه و چه چیز

حالا که از دایره‌ی طلایی آگاه شدید، به نکته‌ای باید دقت کنید. سایمون سینک در کتاب «با چرا آغاز کنید» بعد از شرح دایره‌ی طلایی و حرکت از درون به بیرون، توضیح می‌دهد هر سه این عوامل باید در هماهنگی با یکدیگر باشند. برای ایجاد اعتماد نزد مشتریانتان به‌عنوان کسب‌وکار به هویتی اصیل نیاز دارید. اصالت در عمل به چه معنا است؟ به این معنا که عملکردتان که چگونه‌ بودن شما را نشان می‌دهد و نتایج کارتان که چه چیز را تشکیل می‌دهد، باید با چرایی کسب‌وکارتان که همان عقاید و باورهای هسته‌ای شما است، هم‌راستا و هم‌ساز باشد. افراد می‌توانند تناقض و ناسازگاری‌ها را تشخیص دهند و اگر این هماهنگی وجود نداشته باشد، اعتمادشان خراب می‌شود و شما را غیرمعتبر خواهند یافت.

نوشتاری در مدیوم درباره‌ی کتاب

مطلب مفصلی در مدیوم درباره‌ی کتاب «با چرا شروع کنید» نوشته شده که خوانندگان این وب‌سایت از آن استقبال کرده‌اند. در بخشی از این مطلب آمده است:

به رهبرانی چون مارتین لوترکینگ یا شرکت‌هایی چون اپل یا خطوط هوایی Southwes یا هارلی دیویدسون فکر کنید. این رهبران و شرکت‌ها آغازگر حرکت‌های مهمی بوده‌اند. آن‌ها به‌طرز باورنکردنی مشتریان و دنبال‌کنندگانی باوفا دارند. چه چیزی آن‌ها را از سایر شرکت‌ها و رهبران متمایز می‌کند؟ آن عامل این است که این شرکت‌ها، مدیران و محصولات موفق با «چرا» شروع کرده‌اند. در کتاب «با چرا آغاز کنید» سایمون سینک شرح می‌دهد چطور این روش کار می‌کند و چطور هر رهبری می‌تواند این روش را به‌کار گیرد.

 

سایمون سینک و سخنرانی او در تِد

مطالبی که در کتاب «با چرا آغاز کنید» آمده، به‌طور خلاصه در سخنرانی نویسنده‌ی این کتاب در تِد (TED) بیان شده است. این سخنرانی را می‌توانید از این لینک تماشا کنید. سایمون سینک بعد از آوردن مثال از موفقیت شرکت‌هایی چون اپل و رهبران موفقی چون مارتین لوترکینگ، مدل دایره‌ی طلایی‌اش را بیان می‌کند و معتقد است این موفقیت‌ها به این دلیل بوده که آن‌ها دایره‌ی طلایی‌شان را از درون به بیرون پر کرده‌اند. او اظهار می‌کند بسیاری از کسب‌وکارها به این دلیل شکست می‌خورند که به چرایی کارشان توجه نمی‌کنند و در این دایره از بیرون به درون حرکت می‌کنند. سایمون نشان می‌دهد ساختار این دایره با ساختار مغز انسان هم مقایسه‌پذیتر و همخوان است.

سایمون سینک با مثالی که از برادران رایت می‌آورد، معتقد است برخلاف آنچه اکثر مردم تصور می‌کنند، عواملی چون نداشتن سرمایه و شرایط بد بازار و استخدام افراد اشتباه باعث شکست کارها نمی‌شود. همین‌طور داشتن شرایط خوب و سرمایه هم باعث پیروزی و موفقیت در کار نیست. آنچه برادران رایت را از سایرین متمایز می‌کرد، این بود که آن‌ها می‌دانستند چرا دارند تلاش می‌کنند. آن‌ها دلیل محکمی داشتند و برای همین با تمام وجود و اشتیاق درونی کار می‌کردند. در فضای کسب‌وکار هم، اگر افرادی را استخدام کنید که به کارتان باور داشته باشند، آن‌ها دیگر برای پول کار نخواهند کرد؛ بلکه با جان‌و‌دل برای شما و چرایی کارتان کار می‌کنند.

سخنرانی فوق‌العاده‌ی سایمون سینک در تِد از سال ۲۰۰۹ تاکنون میلیون‌ها انسان را در سراسر دنیا تحت‌تأثیر قرار داده است. او با این سخنرانی حرکت ارزشمندی آغاز کرد. ایده‌های او آنقدر قوی بود که میلیون‌ها نفر با اجرای این ایده‌ها توانستند برای کارمندان و مشتریانشان الهام‌بخش باشند. ویدئو تِد او تاکنون بیش از ۴۶ میلیون بازدید شده است. مفاهیم و مطالب اصلی کتاب «با چرا شروع کنید» از دل همین سخنرانی استخراج شده است.

کتاب با عنوان اصلی Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action کتابی الهام‌بخش و تغییردهنده‌ی زندگی از نویسنده‌ی پرفروش کتاب‌های Leaders eat last و Together is better، یعنی سایمون سینک است که در سال ۲۰۱۱، در ۲۵۶ صفحه به زبان انگلیسی چاپ شد. این کتاب در آمازون با رأی بیش از دوهزار مخاطب، به ۴/۵ ستاره دست یافته است. باوجوداین، عده‌ای از خوانندگان کتاب معتقدند دیدن سخنرانی سایمون در تِد کافی است و نیازی به خواندن کتابش نیست. بااین‌حال دربرابر این نقد، نمی‌توان ارزش بیشترِ خواندن کتاب را دربرابر دیدن ویدئو انکار کرد.

 

ترجمه‌های کتاب

در سال ۱۳۹۶، انتشارات «آترا» کتاب حاضر را با عنوان «رهبر الهام بخش کسب‌و‌کار خود باشیم: با چرا شروع کنید و دایره‌ی طلایی موفقیت را بسازید» و ترجمه‌ی سامرند ناسوتی منتشر کرده است. در سال ۱۳۹۷ نیز، انتشارات «آموخته» این کتاب را با عنوان کامل «با چرا شروع کنید: رهبران بزرگ چگونه الهام‌بخش دیگران می‌شوند؟» و ترجمه‌ی روان علیرضا خاکساران روانه‌ی بازار نشر کرده است که به‌نظر می‌رسد یکی از بهترین ترجمه‌های موجود در بازار همین ترجمه باشد. همچنین در همین سال، نشر «فرا» این مذکور را با ترجمه‌ی شهلا برجعلی‌لو چاپ کرده است. نشرهای دیگری که در سال جاری این کتاب را چاپ و منتشر کرده یا در دست چاپ و انتشار دارند، عبارت‌اند از:

  • انتشارات «میلکان» با عنوان «با چرا شروع کنید» و ترجمه‌ی تکتم سعیدنیا؛
  • انتشارات «ذهن‌آویز» با عنوان «با یک چرا آغاز کنید: چگونه رهبران بزرگ، در انجام کارها الهام‌بخش همه افرادند» و ترجمه‌ی نوید حسنی؛
  • انتشارات «نوآوران سینا» با عنوان «چرای خود را پیدا کنید: راهنمای عملی یافتن اهداف شما و اعضای تیم شما» و ترجمه‌ی شعبانعلی کوهستانی.

اگر به خواندن نسخه‌ی انگلیسی این کتاب تمایل دارید، انتشارات «جنگل» در سال ۱۳۹۷ در ۲۴۶ صفحه و انتشارات «واژه‌اندیش» در سال ۱۳۹۸ و در ۲۵۶ صفحه این کتاب را به زبان انگلیسی چاپ کرده و دراختیار عموم قرار داده‌اند. همچنین، کیم هارتمن نسخه‌ی انگلیسی بسیار سودمندی از خلاصه‌ی این کتاب را تهیه کرده که لینک دانلود آن در این مطلب از وب‌سایت متمم قرار داده شده است.

 

درباره‌ی نویسنده

سایمون سینک نویسنده‌ی انگلیسی‌آمریکایی و سخنران انگیزشی و مشاور کسب‌وکار در سال ۱۹۷۳ متولد شد.تابه‌حال، وی پنج کتاب نوشته که اولین آن‌ها «با چرا شروع کنید» است که در ۲۰۰۹ منتشر شد. سینک در دانشگاه رشته‌ی حقوق خوانده است و بعد از تجربه‌ی کار در چند شرکت، کسب‌وکار خودش را به‌نام Sinek Partners راه‌اندازی کرد. همچنین، او به‌عنوان مدرس استراتژی ارتباطات در دانشگاه کلمبیا مشغول فعالیت است. از سخنرانی‌های سایمون سینک می‌توان فهمید به‌طرزی وصف‌ناشدنی خوش‌بین به آینده‌ای روشن است و به توانایی انسان‌ها برای ساختن آینده ایمان دارد. همان‌طورکه در وب‌سایتش این‌گونه خود را توصیف می‌کند. او همچنان در حال پیش‌برد جنبشی برای الهام‌بخشی به افراد است. آخرین و جدیدترین کتاب او با عنوان Infinite Game در اکتبر ۲۰۱۹ رونمایی شد.

 

چند سالی از انتشار کتاب با چرا شروع کنید (Start with Why) می‌گذرد و هنوز این کتاب سایمون سینک (Simon Sinek) را – که نخستین نوشته‌ی او نیز هست – می‌توانید در بخش کتاب‌های پرفروش بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها ببینید.

این‌که بیش از ۲۰۰۰ نفر در سایت آمازون امتیاز Review مربوط به این کتاب را ثبت کرده‌اند، نشانه‌ی دیگری از پرطرفدار بودن این کتاب است.

سایمون سینک در این کتاب، نکته‌ای را مطرح می‌کند که در جمع آشنایان با استراتژی، یک اصل بنیادی است: تا ندانید چرا می‌خواهید کاری را انجام دهید، بهتر است دست به انجام آن کار نزنید.

نکته‌ای که پانزده سال قبل از سایمون سینک، کالینز و پوراس در کتاب ساختن برای ماندن مطرح کردند. آن‌ها گفته بودند که Core Purpose و چرایی کسب و کار مهم‌ترین سوال هر کسب و کار است و اگر پاسخ مناسبی برای آن نداشته باشیم، کسب و کار هرگز نمی‌تواند پایدار و ماندگار باشد (عنوان کتاب یعنی ساختن برای ماندن هم به همین ماندگاری اشاره دارد).

اما علت مطرح شدن و موفقیت کتاب با چرا شروع کنید شاید در سادگی متن، مثال از شرکت‌های شناخته شده (مثل اپل) و نیز تمرکز آن روی یک کلمه (چرا) باشد.

ضمن این‌که کتاب با استفاده از Great Leaders در عنوان فرعی‌اش،‌ خود را از گروه استراتژی سازمانی خارج کرده و در طبقه‌ی کتاب‌های توسعه فردی و رهبری (Leadership) قرار داده است. موضوعی که جذابیت بالایی برای مخاطبان دارد (البته بخش غالب محتوای کتاب، به مثال‌های سازمانی و استراتژی کسب و کارها اختصاص یافته است).

 

 الهام بخش بودن در مقابل برانگیختن لحظه‌ای

یکی از نکاتی که سایمون سینک در کتاب با چرا شروع کنید مطرح می‌کند این است که برای فروش محصولات، دو راه وجود دارد:

  • Manipulation
  • Inspiration

در Manipulation، مشتری با انواع تکنیک‌ها برانگیخته می‌شود که یک محصول را بخرد.

تخفیف‌ و دستکاری قیمت، سیاست‌های پروموشن و مشوق خرید، القاء بیم و امید (به کمک #طراحی پیام‌های تبلیغاتی) و نیز فشار برای همرنگ شدن با جماعت (بخرید که همه خریده‌اند) نمونه‌هایی از ابزارهایی است که سایمون سینک در کتاب خود، به عنوان ابزارهای اغواگرانه و انگیزاننده‌‌های لحظه‌ای فهرست کرده است.

او بر این باور است که این روش‌ها، می‌توانند به صورت مقطعی افزایش فروش به همراه داشته باشند، اما نمی‌توانند در بلندمدت، وفاداری مشتریان را به همراه داشته باشند.

تعریفی که سینک از وفاداری مشتری در کتاب خود مطرح می‌کند، کمی سخت‌گیرانه‌تر از تعریف متعارف وفاداری است. به این معنا که او حتی خریدهای مکرر را هم مصداق وفاداری نمی‌داند. بلکه مشتری وفادار را کسی می‌داند که حتی حاضر به آزمودن محصولِ بهترِ رقبا نیز نباشد.

سایمون سینک در مقابل این تکنیک‌ها، الهام‌بخش بودن را قرار می‌دهد.

الهام‌بخش بودن یعنی این‌که شما یک چرایی بسیار مهم و شفاف برای حضور در بازار و عرضه‌ی محصول داشته باشید و مردم، به خاطر این چرایی (Why) حاضر باشند آنچه (What) شما می‌فروشید را بخرند.

او مثل بسیاری از نویسندگان کتاب‌های مشابه، برای طرح یک شرکت موفق به سراغ اپل می‌رود و توضیح می‌دهد که اپل، محصول نمی‌فروشد. بلکه این ادعا را می‌فروشد که: «ما وضعیت موجود را به چالش می‌کشیم و متفاوت فکر می‌کنیم.»

دایره طلایی سایمون سینک

کلیدی‌ترین ایده‌ی کتاب با چرا آغاز کنید، چیزی است که سینک آن را دایره طلایی (Golden Circle) می‌نامد. این دایره سه لایه‌ی تو در تو دارد:

سینک توضیح می‌دهد که بسیاری از کسب و کارها، بیشتر مشغول این هستند که چه چیزی عرضه می‌کنند (محصول‌شان چیست و قیمتش چقدر است و چه کارایی‌ها و کارکردهایی دارد).

کسانی که کمی عمیق‌تر هستند، چگونگی‌ها را هم جدی می‌گیرند. این‌که کسب و کار چگونه انجام می‌شود و ارزش پیشنهادی، به چه شیوه‌ای خلق می‌شود (مدل کسب و کار در این لایه قرار می‌گیرد).

کسب و کارها بعد از این دو مرحله، تازه به هسته‌ی دایره، یعنی چرایی می‌رسند. این‌که علت ‌بودن‌شان چیست و جای چه چیزی را خالی دیده‌اند که می‌خواهند آن را با تلاش و ارزش آفرینی خود پُر کنند.

حرف سینک این است که این دایره باید از درون به بیرون شکل بگیرد. اما در فضای رایج میان کسب و کارها، معمولاً لایه‌ی بیرونی آن زودتر تشکیل می‌شود و سپس، لایه‌های درونی شکل می‌گیرند.

دستاورد خواندن “کتاب با چرا آغاز کنید” چیست؟

همان‌طور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، حرف کتاب سایمون سینک، حرف تازه‌ای نیست. اما قرار هم نیست هر کتابی حتماً حرف تازه‌ای را مطرح کند.

مطرح کردن یک ایده‌ی مهم، به گونه‌ای متفاوت و در چارچوبی جذاب و برانگیزنده، خود کار ارزشمندی است که سایمون سینک به خوبی از عهده‌ی آن برآمده است.

کسی که به ابزار تفکر نقادانه مجهز باشد و کتاب را از این منظر بخواند، احتمالاً نقدهای فراوانی به آن خواهد داشت. مهم‌ترین نقد این است که سایمون سینک ایده‌‌ای را مطرح می‌کند (باید «چرا» داشته باشید) و بعد تعدادی شرکت موفق را انتخاب می‌کند و با مصداق‌هایی بسیار عام (گاهی در حد شعار تبلیغاتی) اصرار دارد که همه‌ی این‌ها، به علت داشتن چرایی موفق شده‌اند.

سایمون سینک اگر همین کتاب را سال ۱۹۶۰ یا ۱۹۷۰ میلادی می‌نوشت و شرکت‌های موفق آن دوره را انتخاب می‌کرد (مثلاً IBM، Kodak، Nokia یا Xerox)، می‌توانست تمام ادعاهای خود را به سبک همین کتاب، درباره‌ی آن‌ها مطرح کند و بعد امروز، باید درباره‌ی این‌که چرا این کسب و کارها در جایگاه خود باقی نماندند توضیح دهد.

البته چنین توضیحی هم دشوار نیست و می‌توان گفت: آن‌ها چرایی خود را گم کرده‌اند!

اما این توضیحات، هیچ‌یک از ارزش خواندن کتاب سینک نمی‌کاهد. او دست بر روی قلبِ استراتژی یعنی مأموریت کسب و کار گذاشته است و این نقطه، آن‌قدر مهم هست که هر بهانه‌ای برای تأکید بر آن و تکرار اهمیتش، قابل پذیرش باشد.

کسی که فقط برای رهایی از تنش‌های محیط کار یا به شوق داشتن یک استارت آپ و کسب عنوان پرطمطراق کارآفرین وارد مسیر کارآفرینی شده است، باید به خاطر داشته باشد که این‌ها صرفاً انگیزاننده‌های شخصی هستند که اگر چه مهمند، اما نمی‌توانند زیربنای یک کسب و کار را تشکیل دهند.

به قول سینک، مردم در نهایت چرای شما را می‌خرند و به آن وفادار می‌مانند.

برای یک کارآفرین، خواندن کتاب سینک نوعی مدیتیشن روی مأموریت کسب و کار است. چند ساعتی که به خواندن کتاب می‌گذرد، فرصت خوبی است تا کاغذی کنار دست داشته باشید و بارها همراه نویسنده، این سوال را از خود بپرسید که:  چرا ما می‌خواهیم وارد یک بازار مشخص بشویم (یا شده‌ایم) و چرا فکر می‌کنیم مشتریان باید از ما خرید کنند؟

منابع:

medium.com

karbinan.com

zoomit.ir

motamem.org